اموزش جدیدترین روش حمام کردن گربه در خانه

آنچه باید در مورد حمام کردن گربه در خانه بدانید

حمام کردن از اصلی ترین رکن ها برای تمیزی و پاکیزگی در حیوانات است. گربه ها بدلیل اینکه 30% از تایم روز را مشغول به تمیز کردن خودشان (گرومینگ) مشغول هستند، کمتر از حیوانات دیگه نیاز به حمام دارند. شما می‌توانید با برس کردن آنها، آنها را تمیز کنید.
با این حال گربه ها موجودات بازیگوشی هستند و ممکن است خاکی شوند. در این صورت شما نیاز دارید که گربه خود را حمام کنید.در این مقاله ما سعی کردیم که جدید ترین روش حمام کردن گربه در خانه را به شما آموزش دهیم. با ما همراه شوید.

حمام کردن گربه

چه زمانی لازم است که گربه حمام شود؟

گربه ها حیواناتی هستند که از آب خوششان نمی‌آید. همچنین آنها از خشک شدن بعد از خیسی نیز متنفر هستند. پس باید این نکته را در نظر بگیرید که شما باید زمانی گربه خود را شست و شو بدهید که به کثیف ترین حد ممکنه برسند یا به حدی که به کثیفی برسند که بوی بدی بدهند یا مو آن ها از شدت کثیفی به هم بپیچد.
گربه ها چاق و مسن فقط به جاهایی که دسترسی دارند، آن نقطه ها را تمیز می‌کنند. پس در نتیجه نقطه های زیادی از بدن آنها کثیف باقی می‌ماند که نیاز به شست و شو دارد.همچنین اگر گربه شما دچار عفونت و انگل شد، باید حتما او را بشورید تا تمیز شود.اگر شما قصد دارید که گربه ای از خیابان به سرپرستی بگیرید باید حتما او را تمیز کنید زیرا ممکن است دچار انگل باشد.بچه گربه ها نیز بدلیل شیطنت و بازیگوشی زیاد، ممکن است خاکی شوند که باید حتما آنها را حمام کنید.

مناسب ترین زمان برای حمام کردن گربه

بخاطر این دلیل که گربه ها از آب و حمام کردن بیزارند، باید وقتی را انتخاب کنید که گربه شما خوش اخلاق تر و صبور تر باشد. بعد از غذا و بعد از بازی کردن معمولا گربه شما خوش اخلاق تر است. پس می‌تواند پروسه حمام کردن را راحت تر تحمل کند.

شست و شوی گربه

تعداد دفعات لازم برای حمام کردن گربه

تعداد دفعات حمام به عواملی مثل اندازه و نوع پوشش گربه، میزان تمیز کردن خودش، میزان تحرک و فعالیت روزانه و محیطی که در آن سکونت دارد بستگی دارد. دامپزشکان طی تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیدند که گربه ها با موی کوتاه به دو بار حمام در سال و گربه با موی بلند به 4 تا 6 بار در سال احتیاج دارند.

چه دمایی برای حمام گربه مناسب است؟

پوشش گربه ها از انسان ها بسیار ظریف تر و حساس تر هستند. دمای آب نباید خیلی سرد یا خیلی گرم باشد. شما باید یک دمای معتدل را برای حمام انتخاب کنید تا گربه شما اذیت نشود. حتما قبل از شروع پروسه حمام کردن، دما آب را چک کنید.

شرایط حمام کردن گربه در خانه

اماده کردن وسایل مورد نیاز حمام

شما باید یک سری وسایل را آماده کنید. از جمله حوله با توانایی جذب آب بالا، که از الزامات است. همچنین دوش متحرک وسیله ای ضروری برای حمام گربه است. برس برای مرتب کردن موی گربه قبل و بعد از حمام نیز بسیار واجب است.

شامپو مخصوص گربه نیز الزامی است. به هیچ وجه از شامپو انسان برای شست و شو گربه خود استفاده نکنید زیرا باعث خشکی پوست آنها می‌شود. همچنین اگر گربه شما از حمام کردن توسط دامپزشک منع شده باشد، می‌توانید از شامپو فوم خشک استفاده کنید.

توانایی آرام کردن گربه در حمام

شما باید در طول حمام کردن مرتبا گربه خود را نوازش کنید. فاصله بین سر و دم گربه را به آرامی خیس کنید و آب را از بالا بر او بریزید.

همچنین شما می‌توانید اسباب بازی مورد علاقه گربه خود را با خود به حمام ببرید تا گربه خود را سرگرم کنید.

چگونگی شامپو کردن گربه

شما باید اول گردن، شکم، پاها و دم گربه را توسط شامپو بشورید. همچنین شست و شوی گربه باید همراه با نوازش و ماساژ باشد تا به شما آسیبی نرسد. یادتان باشد که به هیچ وجه نباید شامپو در داخل دهن، بینی و گوش گربه برود. شما می‌توانید با لیف و آب صورت گربه خود را بشورید. حتما به دستور العمل شامپو دقت داشته باشید.

آبکشی گربه

شما باید گربه خود را دو یا سه بار آبکشی کنید تا تمام کف ها تمیز شود.

خشک کردن گربه

شما باید با حوله ای که آماده کردید، آب بدن گربه را خشک کنید. همچمین شما می‌توانید از سشوار نیز برای خشک کردن آب بدن گربه استفاده کنید. فقط به دمای سشوار دقت کنید تا زیاد داغ نباشد. اگر گربه شما خیس بماند موجب قارچ می‌شود. همچین سشواری را باید انتخاب کنید که سروصدای کمتری داشته باشد زیرا صدا سشوار گربه ها را می‌ترساند. اگر شما می‌خواهید گربه شما به سشوار عادت کند بهتر چند بار آن را وسط خشک کردن خاموش کنید و بر پوست آن بگیرید تا ترس گربه فروکش کند.

حمام کردن گربه

چگونه بدون دردسر گربه را حمام کنیم؟

شما می‌توانید ابتدا ناخن های گربه خود را کوتاه کنید تا شما را چنگ نگیرد.اگر گربه شما کوچک است، می‌توانید آن را در تشت نیز بشورید.گوش های گربه خود را با گوش پاک کن نرم، به آرامی پاک کنید.همچنین شما می‌توانید با تشویقی دادن به گربه خود در حین حمام کردن، این پروسه را راحت تر کنید.

مضرات حمام کردن پیش از حد گربه

زیاد شستن گربه باعث می‌شود روغن طبیعی و ضروری پوست گربه از بین برود و مشکلات پوستی زیادی برای گربه شما بوجود بیاورد. همچنین حمام کردن زیاد گربه، باعث ریزش مو آنها می‌شود. به این نکته دقت داشته باشید که گربه ها مدام در حال تمیز کردن خودشان هستند، پس به لازم نیست دائم آنها را حمام کنید و فقط در شرایط ضروری آنها را حمام کنید.

نکاتی دیگر در مورد حمام کردن گربه

هرگز گربه را به زور حمام نبرید. اگر گربه شما دز آن لحظه از حمام کردن ترسید یا دچار اظطراب شد، حمام کردن را متوقف کنید و بعداً دوباره امتحان کنید.از حمام گربه باردار یا شیرده اکیدا خودداری کنید.اگر گربه شما به بیماری خاصی مبتلا است، قبل از حمام کردن با دامپزشک خود مشورت کنید.

حمام کردن گربه پرشین

گربه های پرشین بدلیل حجم بالای مویی که دارند باید هر روز برس شوند. اگر گربه پرشین شما پوستش چرب شده باشد، می‌توانید هر یک ماه یکبار آن را حمام کنید. شما باید قبل از شست و شو و در حین حمام، حتما مو گربه پرشین را برس بزنید تا موجب گره خوردن موهایش نشود. شما باید از شامپو مخصوص گربه های مو بلند استفاده کنید.

حمام کردن گربه اسکاتیش

حمام گربه‌های اسکاتیش مرتبا ضروری و اجبار نیست، زیرا آنها به طور طبیعی موجوداتی تمیز و پاکی هستند و خودشان را مرتبا لیس می‌زنند و درحال گرومینگ هستند. با این حال، در برخی موارد مثل خاکی شدن گربه، عفونت و قارچ ممکن است حمام کردن گربه اسکاتیش لازم و ضروری باشد.

حمام کردن گربه سیامی

گربه های سیامی نیز مثل گربه های پرشین مدام در حال تمیز کردن خودشان هستند. آنها بسیار از آب بدشان می‌آید. بنابر این فقط در شرایط لازم مثل خاکی شدن آنها یا بیماری پوستی آنها را حمام کنید.

نحو حمام کردن گربه هیمالین

برای حمام دادن گربه‌های هیمالاین مراقبت و برخوردهای خاصی لازم است. گربه‌های هیمالایی معمولاً  آب و حمام را دوست ندارند، بنابراین باید از اقداماتی که می‌توانند ترس یا استرس آن‌ها را بیشتر کنند،بپرهیزید. اما اگر به هر دلیلی نیاز به حمام دارند، باید آنهارا حمام کنید

گربه تمیز و زیبا

سوالات متداول

آیا حمام گربه ضروری است؟

  • گربه ها به طور طبیعی موجوداتی تمیز هستند و خودشان را به طور مرتب لیس می زنند. بنابراین، حمام کردن مرتب آنها ضروری نیست. با این حال، در برخی موارد مثل خاکی شدن، بیماری پوستی، آلوده شدن مو و پوست، انگل یا اماده شدن برای نمایش ممکن است حمام کردن گربه لازم باشد.

چه قدر باید گربه ام را حمام کنم؟

  • تعداد دفعات حمام کردن گربه شما به عوامل مختلفی مانند نژاد آنها، سبک زندگی و فعالیت او بستگی دارد. به طور کلی، 1 تا 2 بار حمام کردن در ماه برای اکثر گربه ها کافی است. گربه های مو بلند ممکن است به حمام های بیشتری نیاز داشته باشند، در حالی که گربه های خانگی که خیلی کمتر بیرون می روند ممکن است به حمام های کمتری نیاز داشته باشند.

از چه شامپویی باید استفاده کنم؟

  • باید از شامپوی مخصوص گربه استفاده کنید. از استفاده از شامپو انسان برای گربه اکیدا خودداری کنید، زیرا می تواند پوست و چشم او را تحریک کند و به پوست او آسیب برساند. شامپوهای مخصوص گربه در انواع مختلفی مانند شامپو ضد انگل، شامپو ضد حساسیت و شامپو مخصوص گربه های مو بلند موجود هستند که می‌‌توانید از فروشگاهای مختلف آنها را خریداری کنید.

چگونه گربه ام را حمام کنم؟

  • مراحل حمام کردن گربه را می توانید در بالا در بخش ابتدایی به طور کامل مطالعه کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط