رازهای نگهداری از گربه ها

نگهداری از گربه ها

نکات لازمه برای نگهداری از گربه ها

گربه همانند سایر حیوانات نیستند و از خیلی جهت با سایر حیوانات فرق می کنند باید دقت کنید که صرفا با خرید گربه و به خانه آوردن آن ها کار شما تمام نشده است و باید با روحیات گربه و رازهای نگهداری از گربه ها در منزل آگاه باشید تا بتوانید پدر ، مادر و یا سرپرست خوبی برای گربه خود باشید.

گربه‌ها حیوانات شگفت آوری هستند که می توانند شما رو ساعت ها سرگرم کنند بدون اینکه شما هرگز از دیدن آنها خسته شوید. شما می‌توانید آنها را بی‌وقفه تماشا کنید؛ چگونه می‌پرند، شادی می‌کنند، شکار می‌کنند، یا برعکس، چگونه با زیبایی به صورت چمبره زده به شکل توپ به خواب می‌روند. اما آیا شما همه چیز را در مورد گربه‌ها می‌دانید؟

برخی از نکات درباره نگهداری گربه ها که شاید ندانید

یک سری نکات هستند که شاید برایتان جالب باشد که بدانید در مورد نگهداری گربه ها:

گوشت

گربه‌ها گوشتخواران اجباری هستند و هرگز نباید گوشت را از رژیم غذایی گربه ها حذف کنید. آنها برای زنده ماندن باید حتما گوشت بخورند. بنابراین، رژیم گیاهخواری برای گربه‌ها منع مصرف دارد.

چاقی

گربه ها نیز مانند آدم ها ممکن است دچار پرخوری شوند و چاقی باعت کوتاه شدن عمر آنها و خطری برای سلامت آن ها می باشد پس هرگز غذای زیاد به گربه خود ندهید و حتما در دوره های مختلف وزن گربه خود را کنترل کنید. این موضوع انقدر پراهمیت است که کتاب رکوردهای گینس چاق ترین گربه رو از ترس اینکه عمدا صاحبان گربه ها به آنها غذای زیاد بدهند دیگر بروز نمی کند.

پلک زدن

آرام پلک زدن گربه های دوست داشتنی به نوعی دوستت دارم گفتن گربه هاست و باز و بسته کردن به آرامی چشم ها برای گربه های راهی برای نشان داد اعتماد است.

علاقه به گربه در زمان باستان

مصریان باستان از علاقه مندان پر و پا قرص نگهداری گربه در منزل بودند و این موضوع تا حدی برای آن ها جدی بود که برای سوگواری گربه ها خود ابروی خود را می تراشیدند و تا زمان رویش مجدد ابروها برای گربه دوست داشتنی خود سوگواری می کردند.

لیسیده شدن توسط گربه ها

یکی از نشانه های رایج دوست داشتن گربه ها لیسیدن آن ها است اگر این موجودات ملوس شما را لیس زدند بدانید که توانسته اید جایی در قلب گربه ها باز کنید.

آب

گربه ها به صورت غریزی ترجیح می دهند آب جاری بنوشند و از خوردن آب راکد پرهیز می کنند. پس اگر گربه شما علاقه ای به نوشیدن آب از طرف مخصوص علاقه ای نشان نداد نگران نشوید فقط به او زمان بدهید که با این موضوع کنار بیاید.

بینی گربه

بینی گربه ها درست مثل اثر انگست ادم ها اثر منحصر به فردی است و هیچ دو گربه ای نیستند که بینی یکسانی داشته باشند.

خواب گربه ها

گربه ها نیمی از روز را می خوابند و این به این معناست که گربه ها فقط نصف عمر خود را بیدارند.

گربه مشکی نارنجی راه راه

نگهداری از گربه ها چه فوایدی دارد؟

اگر شما جز آدم هایی هستید که از نگه داشتن گربه هراس دارید و حاضر نیستید که آنها را به سرپرستی بگیرید، بهتر است اول با فواید نگهداری آنها آشنا شوید تا شاید نظرتان عوض شد.

لازم به نظارت دائمی ندارند

گربه ها موجوداتی خود مختار و مستقل هستند. شما کافیست که آب و غذا و ظرف خاکی آنها را آماده کنید. آنها خودشان را سرگرم می‌کنند. ولی حواستان باشد که خود مختاری گربه ها به این معنا نیست که آنها نیاز به توجه و محبت و ابراز علاقه ندارند.

آرامش بخش بودن

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، به این نتیجه رسیدند که نوازش گربه ها توسط انسان ها، برای انسان ها آرامش بخش است و آنها را آرام می‌کند.

سرگرمتان می‌کنند

 تماشا بازی کردن گربه ها می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد. همچنین آنها موجوداتی بسیار بازیگوش هستند. آنها همه چیز را حرکت می‌دهند و آن را دنبال می‌کنند، که می‌توان این حرکت سرگرم کننده باشد.

از بین بردن آفت ها

دلیل اصلی که انسان ها در ابتدا گربه ها را اهلی کردند، کمک به حذف و شکار آفت ها و جوندگان موذی بود. گربه ها علاقه زیادی به شکار جوندگانی مثل موش دارند. همچنین گربه ها خانگی علاقه زیادی به کشتن حشرات و جوندگان دارند.

کم جا بودن

گربه به جای کمی برای زندگی نیاز دارند و شما می‌توانید آنها را در یک آپارتمان کوچک جا می‌شوند. آنها فقط به یک جا خواب و پنجره نیاز دارند تا بتوانند بیرون را تماشا کنند.

عدم نیاز به بردن گربه ها به پیاده روی

گربه ها برخلاف سگ ها نیازی به پیاده روی روزانه ندارند. آنها با ورزش و سرگرمی هایی که برایشان در خانه ایجاد می‌کنید می‌توانند انرژی خود را خالی کنند.

کم شدن خطر ابتلا به سکته مغزی

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، صاحبان گربه کمتر از بقیه به سکته مغزی مبتلا می‌شوند.

ترشح اکسی‌تاکسین

اکسی‌تاکسین هورمونی است که موجب ایجاد عشق و حس اعتماد می‌شود. نگهداری از گربه ها می‌تواند به ترشح این هورمون کمک کند. اگر شما حس ناراحتی و سختی دارید، نگهداری از گربه این حس را از بین می‌برد.

افزایش ایمنی بدن

هنگامی که شما از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید، در معرض شورهای آنها قرار می‌گیرید که بدن شما را در مقابل حساسیت ها، آسم و آلرژی مقاوم می‌کند.

کم شدن فشار خون

 گربه ها بدلیل آرامشی که دارند، این آرامش را به صاحبان خود انتقال می‌دهند و آنها را آرام تر می‌کنند که در نتیجه باعث کم شدن فشار خون می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که صاحبان گربه وقتی با گربه خود حرف می‌زنند، به آرامی با آنها حرف می‌زنند که باعث کاهش فشار خون می‌شود.

اجتماعی شدن

مطالعات نشان می‌دهد که زنان بیشتر به کسانی جذب می‌شوند که گربه داشته باشند. همچنین اگر شما گربه داشته باشید، مردم از شما درباره گربه سوال می‌کنند که شما باید به آنها جواب بدهید که همین امر باعث اجتماعی شدن می‌شود.

داشتن همراهی بامزه

گربه ها احساس تنهایی را کاهش می‌دهند. خیلی ها داشتن گربه را مانند داشتن یک شریک زندگی می‌دانند.

گربه ناز بانمک

نگهداری از گربه ها در هر دوره ای از زندگی آن

عمر گربه ها به شش بخش تقسیم می‌شود که هر دوره نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی دارد که قصد داریم آنها را به شما توضیح دهیم:

بچه گربه

بچه گربه ها در این دوره متکی به مادرشان هستند. آنها کنجکاو هستند و دوست دارند دنیای بیرون را کشف کنند. آنها بسیار بازیگوش و شیطان هستند.

بیشتر بدانید درمورد بچه گربه

نگهداری و آموزش

بچه گربه ها بازیگوش هستند و از همه جا بالا می‌روند. ولی آنها نمی‌دانند که از چه جاهایی باید دوری کنند و یا از آن بالا نروند. شما باید به آنها آموزش دهید که این آموزش نیاز به صبر و نظارت دائم دارد. همچنین شما باید به بچه گربه استفاده از ظرف خاکی را آموزش دهید. شما باید به آنها معاشرت کردن با حیوانات دیگر را یاد دهید تا منزوی نشود. همچنین شما باید یه سری نکات را رعایت کنید:

پنجره خانتان نباید بدون حصار باشد.

دریچه ها و جاهای خطرناک را مسدود کنید.

سیم های برق باید حفاظ داشته باشد.

در چهار ماهگی واکسیناسیون آنها را شروع کنید.

تغدیه

بچه گربه برای رشد نیاز به پروتئین دارند. همچنین بچه گربه باید به غذای تازه و با کیفیت دسترسی داشته باشد.

گربه شش ماه تا دوسال

در این دوره گربه به بلوغ می‌رسد و چهره کودکی خود را از دست می‌دهد. همچنین رفتار های آنها پخته تر می‌شود.

نگهداری و آموزش

در این مرحله نظارت به گربه توسط صاحبان کمتر می‌شود. همچنین شما باید واکسیناسیون آنها را ادامه دهید. شما باید اجتماعی شدن گربه را ادامه دهید.

تغذیه

بعد از یکسالگی غذای گربه باید از کودک به بزرگسالی ارتقا بیابد. همچنین باید مقدار پروتئین و چربی کمتر شود. اگر او را عقیم کردید حواستان به چاقی آنها باشد.

گربه بزرگسال سه تا شش سال

این دوره اوج زندگی گربه شماست.

نگهداری و آموزش

باید سالانه گربه ها چکاب شوند. آموزش گربه باید تکمیل شود.

تغذیه

در این مرحله شما باید با مشورت دامپزشک تغذیه مناسب گربه بزرگسال را بدهید.

گربه میانسال 7 تا 10 سال

در این دوره گربه ها مستعد چاقی هستند. آنها تمایل دارند که کمتر تحرک داشته باشند.

نگهداری و آموزش

 در این دوره آموزش ها باید تکرار شود و مهارت ها تقویت شود. همچنین آنها نیاز به مراقبت جدی تری دارند. احتمال ابتلا به فشار خون در این سن زیاد است.

تغذیه

شما باید برای تقویت سیستم ایمنی بدن آنها از ویتامین ای و سی استفاده کنید. همچنین مواد معدنی و مغذی باید در رژیم غذایی گربه میانسال باشد.

گربه ارشد یا پیر

گربه در این دوره به دو دسته تقسیم می‌شوند. 11 تا 14 سال که گربه های مسن هستند. از 15 سال بیشتر سن دارند. در این دوره ابتلا به آلزایمر و زوال عقلی زیاد است. همچنین تحرک پذیری در این سن خیلی کم است و گربه ها از ظرف خاکی استفاده نمی‌کنند.

نگهداری و آموزش

گربه ها در این سن نیاز به مراقبت دائم دارند. شما باید محیط را در آرامش نگه دارید تا گربه شما آشفته نشود. اگر دچار زوال عقل و آلزایمر شد به او مدام استفاده از ظرف خاکی، غذا خوردن و نوشیدن آب را یادآوری کنید.

تغذیه

اگر گربه شما دچار مشکل است باید غذای درمانی بخورد وگرنه می‌توانید به او غذای سوپر پرمیوم بدهید.

بازی با گربه

نکات تکمیلی در نگهداری گربه ها

  • به فکر خرید اسکرچر باشد، زیرا بسیار حیاتی است.
  • گربه خود را دائم مسواک بزنید
  • آنها را هر دو یا سه ماه یکبار حمام ببرید. این را هم در نظر بگیرید که گربه ها موجوداتی آبگریز هستند و از آب بدشان می‌آید.
  • ناخن های آنها را مرتبا کوتاه کنید.
  • ظرف خاکی مناسب برای آنها فراهم کنید.
  • خانه خود را ایمن کنید.
  • از تشویقی دادن به گربه خود غافل نشوید.
  • باکس حمل گربه باید راحت باشد.
  • ارتباط با دامپزشک خوب حیاتی است.
  • اگر بچه دارید، به او رفتار با گربه را آموزش دهید.
  • بازی با گربه فراموش نشود.
  • غذای با کیفیت و دارای ارزش غذایی بالا به آنها بدهید.
  • ظرف غذا و آب مناسب فراهم کنید.

تمامی کار ها برای نگهداری از گربه ها بعد از به خانه اوردن

شما باید یک سری کارها و شرایط را برای نگهداری از گربه، بعد از به خانه آوردن آن انجام دهید.

ایجاد جای خواب مناسب

شما باید جای خوابی دنج، راحت، بی سرصدا و آرام برای آنها فراهم کنید. گربه ها موجوداتی خود مختار هستند و دوس دارند که محیط مستقل خودشان را داشته باشند. جای خواب گربه ها می‌تواند اتاقی کوچک یا حتی کارتون باشد.

ضد گربه کردن خانه

شما باید برای کمتر شدن آسیب های گربه به خانه شما، خانتان را ضد گربه و آماده کنید. شما باید دور پنجره های خود حصار بکشید. همچنین باید تمامی راه های فرار گربه را ببندید.

چکاب و دامپزشکی

کربه شما باید توسط دامپزشک مدام چکاب شود. دامپزشک باید وجود کک و انگل را چک کند. همچنین او باید آزمایش هایی برای سرطان و فشار خون از گربه شما بگیرد. او باید طبق برنامه مناسب، واکسیناسیون آن ها را انجام بدهد.

رژیم غذایی

گربه شما باید رژیم غذایی متداعل از چربی ها، پروتیئن ها، کربوهیدرات ها و مواد معدنی داشته باشد. همچنین دسترسی به آب تازه از ضرورات است. اگر شما از غذای خشک استفاده می‌کنید، بهتر است آن را با آب مرغ یا گوشت مخلوط کنید.

مراقبت های بهداشتی

ناخن های گربه را هر یک ماه یکبار کوتاه کنید. دندان های آن ها را مسواک بزنید. ظرف غذا و آب آنها را مدام تمیز کنید. حمام ببرید. برس بزنید موی آنها را.

مقابله با خراشیدن وسایل توسط گربه

از اسکرچر استفاده کنید. مبل ها را محافظ بزارید. ناخن های آنها را مدام کوتاه کنید.

بازی کردن با گربه

گربه ها به محبت و توجه دارند. همچنین آنها موجوداتی بازیگوش هستند و نیاز به بازی دارند.

هزینه نگهداری از گربه ها

هزینه نگه داری از گربه ها بسته به نژاد، سبک زندگی شما و سن آنها بستگی دارد.تخمین زده شده که چیزی بین 350000000 تا 55000000 در سال است. البته این هزینه ای گفته شده است منهای هزینه خرید گربه است. شما می‌توانید آنها را به سرپرستی بگیرید تا این هزینه را حذف کنید.

لیست هزینه ها

دامپزشک و واکسیناسیون: 500 هزار تا 1 میلیون

غذا: 500 هزار تا 6 میلیون

ظرف خاکی: 120 هزار تا 2 میلیون

ظرف غذا و آب: 50 هزار تا 120 هزار

تخت خواب: 500 هزار تا 1 میلیون و دویست هزار

جعبه حمل گربه: 400 تا 1 میلیون 200 هزار

غذای خشک: 45 هزار تا 900 هزار

گرفتن ناخن: 50 هزار

کوتاهی مو: 200 هزار

عقیم کردن: 600 تا 900 هزار

چکاب سالانه: 100 هزار

جرم گیر دندان: 250 تا 350 هزار

اسباب بازی و اسکرچر: 150 تا 300 هزار

کاهش هزینه نگهداری از گربه ها

اگر می‌خواهید گربه بخرید، با قیمت های سرسام آور آن مواجه می‌شوید. شما می‌توانید آن ها را به سرپرستی بگیرید تا این هزینه کمتر شود. همچنین با سرپرستی گرفتن گربه ها از پناهگاه ها هزینه عقیم سازی و دامپزشکی از بین می‌رود زیرا آنها خودشان این کار ها را انجام می‌دهند.
همچنین شما می‌توانید با اموزش دیدن در یک سری از کار ها مثل یاد گرفتن گرفتن ناخن آنها، مسواک زدن دندان آنها هزینه های دامپزشکی را کاهش دهید. همچین شما اگر از گربه خود خوب مراقبت و نگهداری کنید، خطر ابتلا به بیماری ها کمتر می‌شود و در نتیجه هزینه های دامپزشکی نیز کمتر می‌شود.

کم شدن هزینه وسایل

شما می‌توانید اسباب بازی گربه ها را خودتان بسازید. از تجملات دوری کنید.

گربه طوسی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط